تحولات فلسطین و خاورمیانه، از زاویه ای دیگر – بخش سوم

0

بسم الله الرحمن الرحیم

تحولات فلسطین و خاورمیانه، از زاویه ای دیگر – بخش سوم

در بخش قبل، به ویژگی خاص تحولات اخیر فلسطین و بی سابقه بودن آن ها در طول تاریخ مبارزه محور مقاومت با رژیم غاصب صهیونیستی پرداختیم.

در این بخش به این نکته کلیدی می پردازیم که با توجه به بی سابقه بودن وقایع فعلی فلسطین، آیا فتح قدس در همین مقطع، رخ خواهد داد؟ آیا اصولاً فتح قدس، صرفاً با عملیات هایی مشابه عملیات اخیر حماس و جهاد اسلامی در فلسطین، به دست خواهد آمد؟ و آیا بضاعت نیروهای فلسطینی برای تحقق فتح قدس، کفایت می کند؟

برای پاسخ به سوالات فوق، ابتدا باید به نکات زیر، توجه کرد:

1 – اگر به اسراییل صرفاً به عنوان یک منطقه اشغال شده با مساحت 22000 کیلومتر مربع بنگریم، این منطقه، از استان کرمانشاه ایران نیز وسعت کمتری دارد. از سوی دیگر، فرم خاص نقشه اسراییل، به نحوی است که از مرز اردن تا دریای مدیترانه در بسیاری از نقاط، کمتر از 70 کیلومتر فاصله وجود دارد. این عمق استراتژیک کم، بالاخص با در نظر گرفتن نوار غزه و کرانه غربی رود اردن، عملاً موجب می شود تا در صورت بروز نبردی فراگیر، اسراییل دچار بحران های بسیار جدی شود و از مرزهای مختلف، کل مناطق مسکونی و غیرمسکونی اسراییل، در معرض آتش توپخانه، موشکی و هوایی کشورهای متخاصم قرار گیرد. فلذا اسراییل از این حیث، بسیار آسیب پذیر است.

2 – با توجه به عمق کم اسراییل، امکان دفاع پارتیزانی، و تاکتیک « دادن زمین – گرفتن زمان »، در نبردها، برای اسراییل، امکان پذیر نخواهد بود. چرا که با عقب نشینی کمتر از 70 کیلومتر، ارتش اسراییل با دریای مدیترانه! برخورد خواهد نمود. فلذا امکان عقب نشینی تاکتیکی برای ارتش اسراییل، متصور نمی باشد.

3 – بسیاری از شهرک نشینان غاصب صهیونیست، افرادی نازپرورده هستند که قبلاً در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز فرصت زیستن برای آن ها فراهم بوده است، فلذا در صورت بروز جنگ، سریعاً در دوگانه ماندن یا برگشت به کشورهای مبداً خود قرار می گیرند و پایداری بسیاری از صهیونیست های غاصب شهرک نشین در صورت بروز نبرد، پایین می باشد.

4 – اسراییل در حوزه انرژی های فسیلی، وضعیت مناسبی ندارد و در صورت بروز جنگ و قطع جریان نفت، به سرعت دچار آسیب خواهد شد. البته با توجه به فقدان تنوع جغرافیایی و نیز محدودیت سرزمینی، اسراییل در بسیاری از عرصه ها، به محصولات وارداتی از سوی سایر کشورها وابسته است و این مساله می تواند اسراییل را آسیب پذیر کند.

5 – با توجه به نازپرورده بودن جمعیت کثیری از غاصبان اسراییلی، سردمداران این رژیم، مجبور به صرف هزینه های زیادی برای حفاظت از شهرک نشینان و شهرنشینان هستند. برای مثال، اسراییل، به منظور ایجاد اطمینان بخشی به ساکنان خود، علاوه بر ساخت یا خرید تجهیزات نظامی به روز و پرهزینه همچون جنگنده F35، تانک های مرکاوا و …، مجبور به ایجاد پوشش دفاع هوایی چند لایه با کمک ضد موشک های پاتریوت و پیکان (ختس) (برای مقابله با موشک های بالستیک دوربرد)، ضد موشک فلاخن داوود (برای مقابله با موشک های کروز، بالستیک تاکتیکی و راکت های میان برد) و گنبد آهنین (برای مقابله با راکت های کوچک، پهپادها و خمپاره ها) شده است و این دفاع چندلایه در سراسر اسراییل، هزینه های هنگفتی برای اسراییل به همراه داشته است.

ذکر یک نکته: گنبد آهنین تنها نمونه موجود و عملیاتی از سیستم های رهگیر ضد راکت و خمپاره است و رقیبی در سطح بین المللی نیز ندارد. با توجه به سطح مقطع کوچک راکت ها و خمپاره ها، یقیناً خطاهای این سامانه نیز زیاد است. با این حال اسراییل برای ایجاد امنیت کاذب در ساکنان خود، حاضر شده است تا هزینه های هنگفتی جهت چنین تجهیزاتی، مصرف نماید تا جامعه غاصب و مهاجر خود را ترغیب به ماندن در اسراییل نماید.

پایان بخش سوم

تحلیل و بررسی: خادم الامام (عج)

ادامه دارد …

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!