تحولات فلسطین و خاورمیانه، از زاویه ای دیگر – بخش پانزدهم

0

بسم الله الرحمن الرحیم

تحولات فلسطین و خاورمیانه، از زاویه ای دیگر – بخش پانزدهم

در بخش قبل، اولین عبارات روایت صحیحه موسوم به « موثقه جابر » را بررسی نمودیم.

در این بخش، به ادامه روایت ارزشمند مذکور می پردازیم:

« … وَ مُنَادٍ يُنَادِي مِنَ السَّمَاءِ وَ يَجِيئُكُمُ الصَّوْتُ مِنْ نَاحِيَةِ دِمَشْقَ بِالْفَتْحِ وَ تُخْسَفُ‌ قَرْيَةٌ مِنْ قُرَى الشَّامِ تُسَمَّى الْجَابِيَةَ وَ تَسْقُطُ طَائِفَةٌ مِنْ مَسْجِدِ دِمَشْقَ الْأَيْمَنِ … »

« … و آواز دهنده ‏اى از آسمان ندا كند و شما را آوازى از جانب دمشق به فتح برسد، و قريه ‏اى از آبادي هاى شام به نام جابيه فرو رود، بخشى از قسمت راست مسجد دمشق فرو ريزد، … »

الغيبة للنعماني، ص 279 باب 14.

همان گونه که ملاحظه می فرمایید، در این بخش، ابتدا سخن از یک « ندا » یا « صیحه » از آسمان به میان می آید. گرچه گمانه زنی های مختلفی در مورد کیفیت و محتوای این ندا در این بخش از روایت شده است، اما مولف این سلسله مقالات، هیچ جمع بندی بر مبنای شواهد و مستندات روایی و ژئوپلتیکی موجود از این « ندا » ندارد. البته واضح و مبرهن است که این « ندا » و « صیحه » با « صیحه آسمانی » مشهور که جزء 5 علامت حتمی ظهور شمرده می شود، متفاوت است و صیحه آسمانی مذکور، در ماه رمضان و به احتمال قریب به یقین، پس از « خروج سفیانی »، رخ خواهد داد. در حالی که « ندا » یا « صیحه » این بخش از روایت، قبل از « خروج سفیانی » می باشد و با صیحه آسمانی مشهور ماه رمضان، تفاوت دارد.

در ادامه ذکر شده است که آواز یا پیام یا اخباری از جانب دمشق می آید که باز هم در مورد این که این خبر پیروزی، مربوط به چه جنبش یا گروه یا فرقه ای است، کماکان در حد گمانه زنی می باشد. بالاخص که سرزمین شامات و بالاخص منطقه سوریه، درگیر تلاطم های بسیاری بوده و گروه های مسلح مختلفی اعم از تکفیری ها، قوای ترکیه، جدایی طلبان کرد، نیروهای نظام مستقر، نیروهای فرامنطقه ای دارای پایگاه های متعدد در خاورمیانه همچون آمریکا، و … در سوریه به کشمکش و درگیری و … مشغولند و در هر مقطعی، اخباری از پیروزی یکی از این جناح ها به گوش می رسد. مجدداً در این بخش از روایت، به نظر می رسد که این خبر پیروزی، فعلا متعلق به « سفیانی » نیست و ادامه روایت « موثقه جابر » به بیان فتوحات سفیانی، مفصلاً می پردازد.

به هرحال با توجه به عدم بیان جزییات این بخش از روایت، صرفاً می توان احتمالات متفاوتی را بیان کرد و هیچ یک بر دیگری برتری ندارند. همین طور با توجه به این که در سطور بعدی روایت، به ابقع و اصهب اشاره شده است، ممکن است این اخبار فتح و ظفر، متعلق به یکی از این دو گروه باشد.

اما بخش بعدی روایت، در دل خود، پیشگویی های ارزشمند و قابل اعتنایی دارد! در این بخش عنوان شده است که « قریه ای » به نام « جابیه »، خسف و فرورفتگی در زمین را تجربه می کند.

اولین نکته شگفت انگیز این که در زمان « امام باقر (ع) » که این روایت از ایشان نقل شده است، حکومت کماکان در دست امویان بوده است و در زمان « امویان »، « جابیه » یک شهر پر رونق و باشکوه بوده است! در حالی که به تدریج در زمان « عباسیان »، کم کم از اعتبار و شکوه شهر « جابیه » کاسته شده و این شهر بعد از سال ها، به حد « قریه » و « روستا » تقلیل یافته است!!!!

بسیار جالب است که در این روایت « امام باقر (ع) » از « قریه » یا « روستا » ی « جابیه » در آخرالزمان صحبت می کنند، در حالی که در زمان ایشان، « جابیه » یک شهر پر رونق بوده است! فلذا این مساله نیز یکی دیگر از پیشگویی های بی نظیر امام باقر (ع) را در خصوص سرنوشت « جابیه » در آخرالزمان » بیان می نماید!

در ادامه روایت، خبر از « تخریب بخشی از قسمت راست مسجد دمشق » به میان آمده است.

این نشانه نیز هنوز به وقوع نپیوسته است و در خصوص آن نیز اقوال و تحلیل های گوناگونی وجود دارد.

همچنین مشخص نیست که آیا خرابی این بخش از مسجد دمشق، خود به خود رخ داده یا حاصل عملیات های بمب گذاری انتحاری و غیرانتحاری، نبردهای نظامی، زلزله، گودبرداری و ….، می باشد.

اما به نظر نگارنده، احتمالی وجود دارد که ممکن است این ریزشهای مکرر منطقه شامات را در سال های نزدیک به ظهور، توضیح دهد.

علاوه بر منطقه جابیه، در روایات، صحبت از « خسف » و فروریختن برخی مناطق دیگر همچون « حرستا » در نزدیکی « دمشق » نیز به میان آمده است:

« … فانظروا خسف قریة من دمشق یقال لها حرستا … »

« … آنوقت بنگرید به فرو رفتن قریه اى از دمشق در زمین كه ، حرستا ، نامیده مى شود … »

الغیبة للنعمانی : ص 305.

به نظر نگارنده، یکی از دلایل مهم بسیاری از خسف ها و فروریختن های مناطق شهری و روستایی سوریه آخرالزمان، وجود شبکه عظیم « تونل های تکفیری » در زیر مناطق شهری و روستایی است که برخی از آن ها کشف شده و برخی از آن ها به دلیل انفجارهای دهانه تونل ها و …، هنوز کشف نشده اند.

این مساله حتی در اخبار نیز انعکاس قابل توجهی داشته است. به نحوی که برای مثال، یک شبکه تونل پیچیده تکفیری در جریان نبردهای سوریه، در ناحیه « حرستا » کشف گردید که بخشی از آن، منفجر و تخریب گردید!

اما ده ها و بلکه صدها کیلومتر تونل های زیرزمینی باقی مانده از سوی تکفیری ها در سوریه کماکان وجود دارند و در مناطق مختلف دمشق، حلب، ریف دمشق اعم از « حرستا »، جابیه و … کماکان به صورت کشف شده یا کشف نشده، موجود می باشند.

یقیناً این تونل های حفر شده، خانه ها و مناطق سطحی بالای سرشان را تضعیف نموده و در صورت بروز زلزله های خفیف تر، و یا بمب های ضعیف تر نیز، قابلیت فروریختن خواهند داشت.

فلذا همان گونه که ملاحظه فرمودید، قبل از بروز وقایع مهمی همچون « خروج سفیانی »، « خروج قوای ترک »، « لشکر کشی قوای روم » و … در آخرالزمان، نشانه های دیگری نیز رخ خواهند داد که ممکن است از دید افراد عادی، صرفاً یک حادثه ساده به نظر برسند.

ان شا الله در بخش های آتی، به بحث های پیچیده تر و البته جذاب تر روایت « موثقه جابر » با نگاه ژئوپلتیک خواهیم پرداخت که به نظر می رسد، چند سطر آتی روایت « موثقه جابر »، یکی از تعیین کننده ترین و مهم ترین سطرهای این روایت را تشکیل می دهند.

ان شا الله در بخش بعد، به این سطور مهم، خواهیم پرداخت.

پایان بخش پانزدهم

بررسی و تحلیل: خادم الامام (عج)

ادامه دارد …

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!