بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری درباره سبک زندگی

0

خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه: مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی اسلامی در سالهای اخیر بیاناتی فرمودند و تأکید کردند: تمدن نوین اسلامی که ما مدعی‏اش هستیم و دنبالش هستیم و انقلاب اسلامی می‎خواهد آن را به وجود بیاورد، بدون این بخش تحقق پیدا نخواهد کرد.

• باید به سبک زندگی اهمیت دهیم؛ اگر به معنویت و رستگاری معنوی اعتقادی هم نداشته باشیم، برای زندگی راحت، زندگی برخوردار از امنیت روانی و اخلاقی، بازپرداختن به سبک زندگی مهم است. بنابراین مسئله مسئله اساسی و مهمی است.

• نخبگان موظفند حوزه موظف است، دانشگاه موظف است، رسانه‏ها موظفند ، تریبون‏‎دارها موظفند؛ مدیران بسیاری از دستگاه‏ها به خصوص دستگاه‏هایی که با فرهنگ و تربیت و تعلیم سروکاردارند، موظفند؛ کسانی که برای دانشگاه‏ها یا برای مدارس برنامه‏ریزی آموزشی می‏کنند، در این زمینه موظفند، کسانی که سرفصل‏های آموزشی را برای کتاب‏های درسی تعیین می‏کنند موظفند. اینها همه یک وظیفه‏ای است بر دوش همه. باید ما همگی خودمان نهیب بزنیم. در این زمینه باید کار کنیم حرکت کنیم.

• نمی‏شود یک تمدن را به صرف اینکه ماشین دارد، صنعت دارد، ثروت دارد، قضاوت کرد و تحسین کرد، در حالی که در داخل آن، این مشکلات فراوان، سراسر جامعه و زندگی مردم را فراگرفته. اصل اینهاست؛ آنها ابزاری است برای اینکه این بخش تأمین شود، تا مردم احساس آسایش کنند، با امید زندگی کنند، با امنیت زندگی کنند، پیش بروند، حرکت کنند، تعالی انسانیِ مطلوب پیدا کنند. یک مقوله‏ای در اینجا مطرح می‏شود و سر بر می‏آورد، به عنوان مقوله فرهنگ زندگی را تبیین کنیم، تدوین کنیم و به شکل مطلوب اسلام تحقق بخشیم.

البته اسلام بن‏مایه‏های یک چنین فرهنگی را برای ما معین کرده است. بن‏مایه‏های این فرهنگ عبارتند از خردورزی، اخلاق، حقوق، اینها را اسلام در اختیار ما قرار داده است. اگر ما به این مقولات به طور جدی نپردازیم، پیشرفت اسلامی تحقق پیدا نخواهد کرد و تمدن نوین اسلامی شکل نخواهد گرفت. هرچه ما در صنعت پیش برویم، هرچه اختراعات و اکتشافات زیاد شود، اگر این بخش را ما درست نکنیم، پیشرفت اسلامی به معنای حقیقی کلمه نکرده‏ایم باید دنبال این بخش، زیاد کار کنیم، زیاد تلاش کنیم.

• بعضی از کشورها مقلدند؛ از غرب، از سازندگان تمدن مادی یک چیزی را گرفته‏اند، زندگی خودشان را بر اساس آن شکل داده‏اند. بله، اینها ممکن است به یک پیشرفت‏هائی هم برسند، به یک پیشرفت‎های صوری و سطحی هم می‏رسند، اما مقلدند؛ اینها تمدن ساز نیستند، اینها بی ریشه و آسیب پذیرند؛ اگر چنانچه یک طوفانی به وجود بیاید، اینها از بین خواهند رفت، چون ریشه دار نیستند. علاوه بر اینکه کار آنهاتقلید است و تقلید پدرشان را در می‏آورد، برخی از منافع تمدن مادی غرب گیرشان می‏آید و بسیاری‏اش گیرشان نمی‏آید، اما همه زبان‏های آنها گیرشان می‏آید.

• تقلید از غرب برای کشورهایی که این تقلید را برای خودشان روا دانستند و عمل کردند جز ضرر و فاجعه به بار نیاورده، حتی آن کشورهایی که به ظاهر به صنعتی و اختراعی و ثروتی هم رسیدند، اما مقلد بودند. علت این است که فرهنگ غرب، یک فرهنگ مهاجم است. فرهنگ غرب، فرهنگ نابود کننده فرهنگ‏هاست. هرجا غربی‏ها وارد شدند، فرهنگ بومی را نابود کردند، بنیان‏های اساسی اجتماعی را از بین بردند، تا جایی که توانستند، تاریخ ملت‏ها را تغییر دادند، زبان آنها را تغییر دادند، خط آنها را تغییر دادند.

هرجا انگلیس‏ها وارد شدند، زبان مردم بومی را تبدیل کردند به انگلیسی؛ اگر زبان رقیبی وجود داشت، آن را از بین بردند. در شبه قاره هند، زبان فارسی چند قرن زبان رسمی بود؛ تمام نوشتجات، مکاتبات دستگاه‏های حکومتی، دولتی، مردم، دانشوران، مدارس عمده، شخصیت‏های برجسته با زبان فارسی انجام می‏گرفت. انگلیس‏ها آمدند زبان فارسی را با زور در هند ممنوع کردند زبان انگلیسی را رایج کردند.

• فرهنگ غربی فقط هواپیما و وسائل آسایش زندگی و وسائل سرعت و سهولت نیست؛ اینها ظواهر فرهنگ غربی است، که تعیین کننده نیست؛ باطن فرهنگ غربی عبارت است از همان سبک زندگی مادی شهوت آلودِ گناه آلودِ هویت زدا و ضد معنویت و دشمن معنویت. شرط رسیدن به تمدن اسلامی نوین در درجه اول این است که از تقلید غربی پرهیز شود . ما متأسفانه در طول سال‏های متمادی، یک چیزهایی را عادت کرده‏ایم تقلید کنیم. بنده طرفدار این نیستم که حالا در مورد لباس، درمورد مسکن، درمورد سایر چیزها، یکباره یک حرکت جمعی و عمومی انجام بگیرد؛ نه، این کارها باید به تدریج انجام بگیرد؛ دستوری هم نیست، اینها فرهنگ‏سازی لازم دارد. کار فرهنگ‏سازان است و شما جوان‏ها باید خودتان را برای این آماده کنید؛ این، رسالت اصلی است.

• ما از علم ترویج می‏کنیم، از صنعت ترویج می‏کنیم، از اختراع و نوآوری ترویج می‏کنیم، هر مبتکری و هر ابتکاری را با احترام تمام بر روی چشم می‏نشانیم- این به جای خود محفوظ- اما همان طور که گفتیم، اصل قضیه جای دیگر است؛ اصل قضیه، درست کردن سبک زندگی است؛ رفتار اجتماعی است، اخلاق عمومی است، فرهنگ زندگی است. باید در این بخش، ما پیش برویم؛ باید تلاش کنیم. تمدن  نوین اسلامی که ما مدعی‏اش هستیم و دنبالش هستیم و انقلاب اسلامی می‎خواهد آن را به وجود بیاورد، بدون این بخش تحقق پیدا نخواهد کرد. اگر آن تمدن به وجود آمد، آن وقت ملت ایران در اوج عزت است؛ ثروت هم دنبالش هست، رفاه هم دنبالش هست، امنیت هم دنبالش هست، عزت بین المللی هم دنبالش هست؛ همه چیز با او خواهد بود، همرا با معنویت.

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!