مرحوم آیتالله بهجت درباره ظهور امام زمان(ع) بیان داشته است: پیش از ظهور، همه باید سایه ظلم و جور را احساس کنند. از این خونریزى هایى که پیش از ظهور حضرت حجّت(ع) واقع مى شود، معلوم مى شود که ظهور آن حضرت مانع از خونریزى است، چون همه طَوْعا یا کَرْها(خواسته و یا ناخواسته.) تابع آن حضرت می شوند.
مرحوم آیتالله بهجت درباره ظهور امام زمان(ع) بیان داشته است: پیش از ظهور، همه باید سایه ظلم و جور را احساس کنند. از این خونریزى هایى که پیش از ظهور حضرت حجّت(ع) واقع مى شود، معلوم مى شود که ظهور آن حضرت مانع از خونریزى است، چون همه طَوْعا یا کَرْها(خواسته و یا ناخواسته.) تابع آن حضرت می شوند.
و نیز معلوم مى شود که آن قدر باید ظلم و خونریزى صورت بگیرد که براى همه روشن شود که “مُلِئَتْ ظُلْما وَ جَوْرا”؛(۱) (زمین از جور و ستم پر شد.) و همه ى اهل زمین در هر کجا که باشند احساس کنند سایه ى ظلم و جور بر سر آن هاست و همه ى جهانیان حتّى کفّار، در فشار ظلم و ستم به سر ببرند و به انتظار نجات و ظهور فرج و مصلح باشند.
ائمّه(ع) در روایات به ما خبر داده اند که: “خیلى از اهل ایمان و عقیده در اثر ابتلائات بر مى گردند. لاِءَنَّهُ یَقُوُم بَعْدَ… ارْتِدادِ أَکْثَرِ الْقائِلِینَ بِإِمامَتِهِ.” ؛ زیرا او بعد از… بازگشت بیشتر معتقدان به امامتش قیام مى کند.(۲) خدا کند ایمان ما تا آن وقت باقى بماند، و گرنه اگر ظهور هم نزدیک باشد ولى ایمان ما زایل شده باشد، دیگر ما را چه باظهور آن حضرت و حضرت را چه با ما؟!
براى مؤمنین تثبیت در دین و ایمان و ثبات قدم تا ظهور آن حضرت، از ظهور آن حضرت مهم تر است.
پی نوشت:
۱.بحار الانوار، ج ۳، ص ۸۰؛ ج ۳۶، ص ۳۵۸؛ طرائف، ج ۱، ص ۱۷۷.
۲.بحار الانوار، ج ۵۱، ص ۳۰، ۱۵۷؛ ج ۵۲، ص ۲۳؛ اعلام الورى، ص ۴۳۶، ۴۳۹؛ الخرائج، ج ۳، ص ۱۱۷۱؛ الصراط المستقیم، ج ۲، ص ۲۳۰، ۲۳۱؛ کشف الغمّة، ج ۲، ص ۵۲۶؛ کفایة الاثر، ص ۲۸۳؛ کمال الدین، ج ۲، ص ۳۷۸، ۳۸۴، منتخب الانوار، ص ۳۹.
منبع:مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله بهجت