ما معتقدیم گروهی بعد از ظهور حضرت به دنیا برمی گردندکه اصطلاحا رجعت گفته می شود .رجعت خاص که در دوران ظهور اتفاق می افتد، دو مرحله زمانی دارد مرحله اول مقارن با ظهور و قیام امام زمان(عج) اتفاق می افتد و افرادی که در گذشته زندگی می کرده اند مانند برخی از اصحاب پیامبر(ص) وائمه(ع) به دنیا باز می گردند واز اصحاب امام زمان(عج) می شوند و حضرت را در قیامش یاری می کنند.
مرحله دوم رجعت که زمان بازگشتن ائمه(ع) به دنیاست، هنگام رحلت امام زمان(عج) اتفاق می افتد. اولین امامی که با رجعت ایشان رجعت ائمه(ع) آغاز می شود، امام حسین(ع) است.
آیا در مورد امام زمان(ع) آیه ای در قرآن مطرح است یا نه؟
در رابطه با قرآن و مواردی که به امام زمان اشاره کرده اند کتاب های مستقلی داریم که آیات را جمع کرده و دلالتشان را بر امام بیان کرده اند مانند کتاب “امام مهدی در قرآن”، البته باید توجه داشت که بین 400 تا 500 آیه در قران به مباحث مهدویت و مربوط به امام زمان مربوط است و کتاب های زیادی تک تک آیات را ارائه و دلالتشان را نیز بیان کرده اند.
باید توجه داشت که وقتی قرآن به چیزی اشاره می کند الزاما به این معنا نیست که اسم حضرت در آیات قرآن بیاید و به صورت آشکار و صریح بیان شود بلکه قرآن کلیات را بیان می کند و روایات این کلیات را برای ما تبیین می کنند البته بیشتر این روایات را ائمه و پیامبر بیان کرده اند.
در قرآن آیاتی هستند که بشارت ظهور حضرت را داده اند مانند سوره نور آیه 55 که با “وعد” شروع می شود خداوند وعده داده است به کسانی که ایمان آورده اند که اینها را در زمین جانشین قرار می دهد و چون تا به حال این اتفاق نیفتاده که زمین در اختیار کامل مسلمانان قرار بگیرد، درحقیقت بشارتی است که با آمدن امام عصر اتفاق خواهد افتاد، همچنین امام صادق(ع) در غیبت نعمانی به مهدوی بودن این آیه اشاره کرده اند.
همچنین آیه 105 سوره انبیا که خدا می فرماید زمین را بندگان صالح خدا به ارث می برند که اشاره دارد به ظهور حضرت که در آن زمان زمین به دست صالحان می افتد و اداره زمین به دست صالحان می باشد.
همچنین در آیه 5 سوره قصص نیز خدای متعال فرمود: ما اراده کردیم که بر مستضعفین زمین منت بگذاریم و آنها را وارثان و پیشوایان زمین قرار بدهیم. این آیه نشان می دهد روزی می رسد که مستضعفین بر روی زمین حکمرانی می کنند.
لازم به ذکر است که در آیه 148 سوره بقره به یاران امام زمان اشاره شده که خدا می فرماید: شما هر کجا باشید خدا شما را جمع خواهد کرد البته اصل آیه در رابطه با قیامت است ولی ائمه فرموده اند که این حدیث در رابطه با اصحاب امام زمان است که در عصر ظهور از اقصی نقاط زمین جمع می شوند.
چه نیازی است که امام زمان(ع) درحال حاضر وجود داشته باشد و در پرده غیبت باشد؟ چرا خدا انسانی را پشت پرده نگه دارد؟ بهتر بود اصلا امام را خلق نمی کرد؟
این سوال از آنجا مطرح می شود که افراد گمان می کنند امام فقط منصب اجتماعی و ظاهری دارد و تنها کارش حضور فیزیکی و سوال و جواب دادن است و برای امام نقش رئیس اجرایی قائل هستند مثل اداره جامعه و چون در زمان غیبت چنین چیزی امکان ندارد می گویند پس این امام به چه دردی می خورد در حالی که ما معتقدیم امام منصب های بسیار مهم و اساسی دارد، منصب های ظاهری اجتماعی و تشکیل حکومت مناصب فرعی امام هستند.
یکی از مهمترین نقش های امام هدایت باطنی مردم است و به خاطر سعه روحی و احاطه بر قلب مردم این هدایت را انجام می دهد، درست است امام غایب است ولی قلب تمام مردم تحت مدیریت امام است و انسان هایی که لیاقت هدایت را دارند امام هدایت انها را انجام می دهد.
همچنین امام علی(ع) در خطبه 150 نهج البلاغه به یکی از فعالیت هایی که امام به صورت ناشناس در این عالم انجام می دهد اشاره کرده اند، حضرت می فرمایند امامی که از ما غایب است در دوران غیبت فعالیت می کند، امام در آن دوران گرفتارهایی را از بند نجات می دهد اسیرهایی را آزاد می کند، جمعیتی را پراکنده کرده و جمعی را به دور هم جمع می کند همه اینها را در پرده غیبت انجام می دهد که حتی اگر کسی بخواهد بفهمد نمی تواند بفهمد.
آیا با ظهور امام عصر(ع) این جهان پایان می یابد؟
بر اساس روایات اجازه بدهید اتفاقاتی که بعد از ظهور امام می افتد را خود امام بیان کند، خیلی برای ما این قسمت باز نشده ولی آنچه که از روایات به دست می آید در سه مطلب بیان شده است.
اول اینکه بعد از ظهور امام قیامت اتفاق می افتد و بعد از دنیا رفتن امام عصر بساط عالم برچیده می شود، دوم اینکه فرزندان امام به حکومت می رسند و سوم اینکه رجعت صورت می گیرد به این معنا که امامان بر می گردند و حکومت را ادامه می دهند بنابراین چون روایات رجعت قوی تر و بیشتر است پس معتقدیم که بعد از حکومت امام زمان سالیان سال دنیا عمر پیدا می کند و بعد قیامت برپا می شود.
منبع:شبستان