منافع اردن درمشارکت نظامی باسعودیها علیه شیعیان یمن؟

0

ارتباط بین این موارد مخاطب را به درستی در مسیری قرار می دهد که نه تنها به راحتی می تواند دلایل دخالت نظامی اردن در جنگ عربستان سعودی علیه شیعیان یمن در منطقه صعده یمن درک و تحلیل کند که حتی پرزسشهایی را در ذهن بوجود می آورد که نیاز به پاسخ دارد. پرسشهایی نظیر:

 

 

 

 

 

منافع اردن درمشارکت نظامی باسعودیها علیه شیعیان یمن؟

 

 اطلاعات واصله حاکی از این است که اردن  نیروهای یگان ویژه خود را به عربستان اعزام کرده است تا دوشادوش نظامیان سعودی علیه شیعیان استان صعده مشارکت کنند.

پشت پرده مشارکت نظامی اردن در این جنگ چیست؟ پیامدهای کنونی و آینده این مشارکت چیست؟ جنبه های پیدا و پنهان حضور نظامی اردن در یمن چه می تواند باشد؟

 

جزییات بیشتری درباره حضور نظامی اردن در یمن

         چند یگان از نیروهای ویژه ارتش اردن چند روز پیش وارد پایگاه نظامی تبوک عربستان سعودی شدند.

         نیروهای ویژه اردنی پس از تکمیل مراحل و ترتیبات امنیتی آنان از طریق هوا به منطقه دخان جایی که جنگ نظامی عربستان سعودی علیه شعیان استان صعده در آن واقع است انتقال داده شده اند.

          ورود اینگونه ناگهانی نیروهای اردنی به دلیل عدم آشنایی آنان از جغرافیایی منطقه و همچنین عدم برخورداری آنان از خبرگی در جنگ های مربوط به مناطق کوهستانی بوده است. ضمن اینکه اگر ارتش عربستان نیروهای ویژه اردنی را با این وضعیت به خطوط مقدم جنگ با شیعیان استان صعده گسیل می داشت ممکن بود این نیروها متحمل زیانهای جبران ناپذیری شوند.

 

با این وجود گزارشهای واصله حکایت از آن دارد که دخالت نیروهای ویژه اردنی در کنار نظامیان سعودی در جنگ علیه حوثی ها در استان صعده یمن، به تعمیق اختلاف میان فرماندهان نظامی یمن منجر شده است. به گونه یی که بسیاری از این فرماندهان مخالفت خود را از دخالت های پردامنه و به این شکل طرف های خارجی در قتل یمنی ها اعلام داشته اند. ضمن آنکه انتشار خبر حضور نظامی اردن در کنار عربستان سعودی علیه بخشی از مردم یمن، به افزایش فزاینده انتقادات افکار عمومی یمن نسبت به این دخالت ها منجر شده است.

اطلاعات وارده از تحولات میدانی در استان صعده حکایت از آن دارد که نیروهای ارتش یمن که در چارچوب عملیات نظامی ” زمین سوخته” برای جنگ با حوثی ها در استان صعده اعزام شده بودند کارآمدی خود را از دست داده اند و بیشتر شبیه نیروهای بیطرف درآمده اند و دلیل ان نیز دخالت نظامی عربستان و نیروهای ویژه اردنی گزارش شده است.

 

  • نشست اطلاعاتی امان: نقطه شروع

 

اقدام پادشاهی اردن در اعزام نیروهای ویژه با این سرعت و با این روش غیر منتظره برای جنگ در یمن می تواند دارای یک پوشش سیاسی صورت گرفته باشد با این مضمون که امان  در واقع تلاش می کند در همبستگی با تلاش های صنعا و ریاض برای حفظ ثبات شمال غرب یمن و جنوب غرب عربستان به این دو کشور کمک نماید.

به رغم این توجیهات ظاهری اما نمی توان این اقدام اردن را بی ارتباط با تحولات دیپلماتیک – امنیتی اخیر در چارچوب نشست اخیر امنیتی امان با حضور روسای سازمانهای اطلاعاتی مصر، عربستان،اردن(به عنوان کشورهای میانه رو) اسراییل و آمریکا دانست.

 

در این نشست امنیتی شخصیت های زیر حضور داشتند:

 

* رئیس سازمان اطلاعات اردن سرلشکر محمد الراقد

* رئیس سازمان جاسوسی موساد اسراییل مائیر داگان.

* رئیس سرویس اطلاعات نظامی ارتش اسراییل (امان) عاموس یادلین.

* رییس سازمان اطلاعات مصر سرلشکر عمر سلیمان.

* نمایندگان آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)

* نمایندگان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)

 

 

 

پس از پایان این نشست عمر سلیمان با عجله به ریاض رفت و با همتای سعودی خود امیر مقرن بن سلطان عبدالعزیز دیدار و وی را از فحوای مذاکرات نشست امنیتی امان مطلع کرد. همچنین دو طرف درباره دستیابی به تفاهمات بیشتری با یکدیگر بحث و بررسی کردند.

همچنین نمایندگان سازمانهای سیا و پنتاگون نیزبه اتفاق داگان رییس موساد  به سرزمین های اشغالی فلسطین سفر کردند و با همتایان اسراییلی خود دیدار کردند.

 

  • پس از نشست امان و دیدار سری سلیمان و امیر مقرن در ریاض عملیات اعزام نیروهای اردنی به پایگاه نظامی تبوک عربستان آغاز شد.
  • پس از نشست امان نمایندگان آمریکا در این نشست برنامه دیدار نتانیاهو نخست وزیر اسراییل با اوباما رییس جمهور آمریکا، ایهودباراک وزیرجنگ اسراییل با رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا و گابی اشکنازی رییس ستاد مشترک ارتش اسراییل را با ژنرال مایکل مولن رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا را تنظیم کردند.

 

اعزام نیروهای ویژه اردنی به شمال یمن را نمی توان بی ارتباط با تحولات اطلاعاتی- امنیتی و نظامی پس از نشست اطلاعاتی امان دانست.

 

* جنبه های پنهان نشست امنیتی امان: جنگ مخفیانه گشتار گروهی در صعده

 

 

طرف های خارجی دخالت کننده در قضیه بحران صعده تلاش می کنند جنگ روانی – رسانه یی گسترده یی را با هدف فراهم کردن زمینه های پوشش لازم برای  دخالت در درگیری نظامی استان صعده یمن را انجام دهند. نشانه های این تلاش عبارتست از:

 

  • افزایش لهجه خطابه های سیاسی ای که درگیری در صعده یمن را بر اساس فرضیه نظریه توطئه یی می داند که معتقد است این درگیری ثبات عربستان و یمن را نشانه رفته است و ایران مسئول این بحران می باشد.
  • افزایش تلاش های برای ارتباط دادن پرونده حوثی ها در شمال غرب یمن با پرونده جدایی طلبهای مناطق جنوب یمن و همچنین با پرونده تمرکز عناصر القاعده در یمن.
  • افزایش خطابه های مربوط به جنگ علیه تروریسم خصوصا خطابه هیی که بر ضرورت همکاریهای مشترک بین نیروهای منطقه (اشاره به کشورهای موسوم به میانه روها براساس تقسیم بندی آمریکا) با آمریکا و اسراییل تاکید دارد . اسرایلی ها نیز با سواستفاده از این فرصت ساز مقابله با ایران برای ازبین بردن خطر این کشورعلیه عربستان و یمن را می نوازد.

 

ارتباط بین این موارد مخاطب را به درستی در مسیری قرار می دهد که نه تنها به راحتی می تواند دلایل دخالت نظامی اردن در جنگ عربستان سعودی علیه شیعیان یمن در منطقه صعده یمن درک و تحلیل کند که حتی پرزسشهایی را در ذهن بوجود می آورد که نیاز به پاسخ دارد. پرسشهایی نظیر:

 

         در این جنگ بطور گسترده از نیروی هوایی استفاده شده است مشخصا جنگنده های ساخت آمریکا همچون هلی کوپترهای آپاچی وجنگنده های  اف 14، اف 15 و اف 16 و این سوال مطرح می شود که چه کس یا کسانی هدایت این جنگنده ها را برعهده داشته اند خلبانان سعودی یا مصری، یا خلبانان آمریکایی و اسراییلی ؟ کدامیک؟!

         هلی کوپترهای آپاچی و جنگنده های اف 14، اف 15، و اف 16 نیاز به استفاده از عملیات اتکا به موارد اطلاعاتی پیشرفته دارد که منحصرا از طریق ماهوارهای جاسوسی پیشرفته صورت می گیرد. پرسش اینجاست آیا ماهواره های جاسوسی آمریکا اقدام به ارائه اطلاعات میدانی استخباراتی به خلبانان (فرضا سعودی یا مصری) می دهد یا ماهواره های جاسوسی پیشرفته اسراییلی از نوع افیراک ارائه دهنده چنین سرویسهایی برای کشتار مردم یمن هستند؟

         آیا عملیات نظامی دیگری همزمان با عملیات صعده نیز وجود داشته است؟ مشخصا آنچه در آبهای خلیج عدن و تنگه باب المندب گذشته است. به بیانی ساده تر نقش یگانهای ماموریت مشترک 151 و 150 وابسته به نیروی دریایی آمریکا در ارائه کمک های نظامی دریایی به یمن و عربستان خصوصا در ساحل غربی یمن و مناطق  مشرف به دریای سرخ که در مقابل استان صعده واقع می شود، چیست؟

 

به دنبال این پرسشها می توان به بسیاری از نتیجه گیری احتمالی  دست یافت و آن اینکه  آنچه در شمال غرب یمن و مشخصا در استان صعده می گذرد را نمی توان فقط در همکاری امنیتی اردن- مصر و آمریکا با هدف حمایت از توانمندیهای نظامی عربستان برای حفظ ثبات جنوب عربستان و یا حمایت از حکومت یمن برای برقراری ثبات در کشورش دانست بلکه آنچه در حال حاضر می گذرد عملیات مشارکت سیاسی – امنیتی و نظامی است که کشورهای موسوم به میانه روهای عرب را با محوریت واشنگتن و تل آویو در قالب یک ائتلاف نظامی در آورده است.

به عبارتی دیگر نشست اطلاعاتی اخیر در امان پایتخت اردن در واقع نقطه تحول جدیدی در گرایش جبهه میانه روهای عرب براساس دسته بندی آمریکاست. پرسش اینجاست ایا محور آمریکا و اسراییل قصد دارند از این ائتلاف نظامی جدید در سناریوهای مداخله گرانه آینده خود در منطقه خاورمیانه استفاده کنند؟ اگر اینگونه است محل اجرای سناریوهای احتمالی آمریکا کجاست؟ عراق ؟ جنوب لبنان؟ نوار غزه و یا سومالی ؟ سران عرب به دور از چشمان ملتهای خود به کدام سو می روند؟ سقوط ؟…

 

گردآوری : مهدی شکیبایی

oخبرگزاری قدس

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!