ایه شریفه:
“فَهَلْ یَنْظُرُونَ إِلاَّ السَّاعَةَ أَنْ تَأْتِیَهُمْ بَغْتَةً فَقَدْ جاءَ أَشْراطُها فَأَنَّى لَهُمْ إِذا جاءَتْهُمْ ذِکْراهُمْ “
معنی ایه شریفه:
“ایا [کافران]جز این انتظار میبرند که رستاخیز به ناگاه بر انان فرا رسد و علامات ان اینک پدید امده است.پس اگر[رستاخیز]بر انان در رسد تذکر انان سودی نخواهد داشت.”
تفسیر ایه مبارکه و تطابق ان بر عصر ظهور:
“اشراط”جمع شرط به معنای علامت است.و”اشراط الاساعه” به معنای علائم قیامت است.
برخی از مفسرین شیعه و اهل سنت در ذیل ایه فوق روایات مهدویت را ذکر کرده اند به جهت انکه تحقق ظهور حضرت مهدی(ع) را یکی از علائم مهم برپایی قیامت دانسته اند.
احمد و ابو داوود از ابو سعید خدری روایت کرده اند که پیامبر اکرم(ص) فرمودند:”قیامت برپا نمی شود مگر انکه مردی از اهلبیتم فرمانروای زمین شود…زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد انگونه که قبل از ان پر از ظلم و جور شده باشد،این حکومت 7 سال طول میکشد”(1)
ترمذی نیز با سند صحیح از ابی هریره نقل کرده که رسول خدا(ص) فرموده اند:”اگر از عمر دنیا فقط یک روز باقی بماند خداوند ان روز را انقدر طولانی میکند تا مردی از اهل بیتم که هم نام من است متولی زمین گردد.”(2)
در مصادر روایی و تفسیری شیعه نیز همین مضمون به نحو متواتر از پیامبر اسلام(ص)و اهل بیت معصومش(ع) رسیده است.
امام حسن مجتبی(ع) از امام علی(ع) و ایشان از حضرت رسول اکرم(ص) نقل کرده که فرمودند:”قیامت برپا نمی شود مگر اینکه قائم به حق قیام کند و این وقتی است که خداوند عزوجل اذن دهد.هرکس او را متابعت کند نجات یافته و هر کس از او تخلف نماید هلاک شده است.(3)
پی نوشتها:
1)در المنثور،ج7،487
2)همان
3)منتخب الاثر،ص223